Alfred B. gemaild: het telefoonnummer van Jaro klopt niet. Gisteren de hele dag (wel een uur of tien) aan teksten geschaafd; ook vandaag al weer vier uur in de ochtend - later naar Schiedam gegaan. Vooraf gebeld met Schiedams Museum; ik moet eerst aan Max en dan aan de curator (Fred W.) vragen of die het goed vinden om een annonce op te hangen. We bezochten de overzichtstentoonstelling De Grote Hoop, Nederlandse kunst 1960-2001 een tentoonstelling afkomstig uit het Fries Museum (onder andere de films van Bas Jan Ader gezien). De opstelling van Max' werk vonden we niet geweldig: een kleine, slordig ingerichte en amper verduisterde ruimte onder aan een trap met een stuk of vijf diaprojectoren die de op kleurendia's gereproduceerde z/w-foto's (waar dus een blauw waas overheen lag) heel klein op de muur projecteerde; de dia's zaten er schots en scheef in (dat vond men zeker punkachtig) en waren idem dito 'geherkadreerd' met viltstift op de dia. Er stonden wat lullig kleine geluidsboxjes waaruit we later, toen we even naar de wc moesten, muziek uit de jaren zeventig/tachtig hoorden (onder andere The Ramones). Maar ja, Max' werk hangt dan wel tussen dat van Hans Aarsman, Daan van Golden, Marijke van Warmerdam, Rieneke Dijkstra en Micha Klein om maar eens wat hippe/bekende namen te noemen. Later, om vijf uur, gingen we op bezoek bij Karel D. en namen het plan globaal in een uurtje door. En toen gebeurde wat ik niet meer voor mogelijk had gehouden: ik vroeg op een gegeven moment aan Karel wat eigenlijk het beste was: op 24 of 25 beeldjes per seconde filmen. Karel zei me dat hij, na jaren gedonder en problemen, vanaf nu altijd op 25 beeldjes/sec. filmde. Mengt Jaap zich in het gesprek: ja, maar ik film altijd op 18 fps… Ja, zeg ik, prima Jaap. Maar aangezien wij al hebben afgesproken dat we sowieso alles dubbel doen om problemen te voorkomen, film je dan later, als je voor jezelf gefilmd hebt en voor mij filmt, gewoon op 25 fps. Waarop Jaap zegt: "dat kan niet. Ik heb nooit op 24, laat staan op 25 fps gefilmd." Ik ben oprecht verbaasd - hoe is het toch mogelijk dat, terwijl ik dacht alle barrières geslecht te hebben, hij nog kans ziet om weer een nieuw principieel twistpunt naar voren te halen (ik weet het wel, hij doet het niet expres, maar hoe is het toch mógelijk… - ik zie ook de felheid waarmee hij dat zegt. "Dus", zeg ik, "jij bent gewoon fysiek niet in staat om die schakelaar even om te zetten van 18 naar 25 en dan te filmen?" "Nee, da doe'k nie." Op dat moment (ik geloof dat Karels vriendin net thuiskwam van joggen) liep Karel (wijselijk) van tafel weg, en ik fluisterde Jaap toe om dit te laten voor wat het was (alweer bestaat hij het om in het bijzijn van Karel zich onverzettelijk op te stellen en, vooral, om tweedracht te zaaien). Gedrieën (de broers P. en ik) wandelend van de Walenburgerweg naar het station (Karel c.s. zouden zo komen) trachtte ik even bij Jaap te polsen, want ik zag wel dat hier een nieuw potentieel conflictpunt was. Gelukkig viel er met hem te praten - ik herhaalde maar weer eens wat tussen ons het verschil was: dat hij a priori tegen was en dat ik het zou laten afhangen van het resultaat: als het echt mooier is op 18 fps en als de conversie naar 24 dan wel 25 fps niet al te veel problemen en extra kosten met zich meebrengt, filmen we wellicht ook op 18 fps (zodat het S-8-karakter, een lichte flakker, bewaard blijft). Jaap wilde zijn argument kracht bijzetten door zich op zijn held Warhol te beroepen: de magie van diens films had voor hem te maken met het feit dat sommige van deze films op 16 fps waren gedraaid. Daarna gingen we op het conto van de filmsubsidie eten met zijn vriendin Andrea en zijn zoontje Vleer en Jaap en Marc P. in RoTown op de Binnenweg. Ik tafelde nog een uurtje na met Karel nadat de gebroeders P. naar de Ahoy gingen voor het concert van Bob Dylan dat om 20 uur begon. Karel vond de teksten erg goed geschreven (hij moest bekennen dat hij wel eens twijfels had gehad als hij zich de film voorstelde, maar zei dat de teksten zeer overtuigend waren en hem over de brug hielpen). Hij had één wat meer kritische opmerking: dat betrof het stukje waarin ik het over het verkennende en vernieuwende aspect heb. Ik heb het daarin over het 'intieme' karakter van de film, en dat komt volgens Karel niet goed uit de verf; hij meende dat het aan de stijl van schrijven lag en had een goede suggestie: laat Jaap dat schrijven. (Daarna bij Faas op bezoek geweest, om half vier was ik thuis.)